REWALIDACJA I ZAJĘCIA Z ELEMENTAMI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Szkoła posiada salę wyposażoną w profesjonalne przyrządy do zajęć integracji sensorycznej (SI) - podwieszany sprzęt typu huśtawki, platformy, hamaki, równoważnie, maglownica, deskorolka, które służą do stymulacji przedsionkowej, oraz inne pomoce terapeutyczne. Dzięki takim narzędziom zajęcia są atrakcyjne dla uczniów i dają duże możliwości terapeutyczne. Celem integracji sensorycznej jest stymulowanie układu nerwowego, tak by w sposób właściwy rozpoznawał, segregował, interpretował bodźce a następnie na nie odpowiadał poprzez integrację z wcześniejszymi doświadczeniami. Zajęcia mają charakter aktywności ruchowych podczas których dziecko wykonuje zadania mające pobudzić odpowiednie reakcje mózgu na impulsy odbierane przez zmysły.
Integracja sensoryczna rozpoczyna się w okresie płodowym i trwa do około 7. roku życia. Jeśli w tym czasie nie nastąpi integracja zmysłów dziecko będzie narażone na liczne trudności w sferze emocjonalno - społecznej, uczenia się - co odciśnie swoje piętno na funkcjonowaniu dziecka w okresie szkolnym.
Zaburzenie przetwarzania sensorycznego (czyli brak integracji) może być przyczyną licznych dysfunkcji:
- niezgrabności i niezaradności,
- trudności społecznych,
- lęków i nieśmiałości,
- niskiego poczucia własnej wartości,
- problemów z nawiązywaniem relacji,
- nadpobudliwość lub spowolnienia,
- obniżonego poziomu koordynacji ruchowej,
- trudności w uczeniu się nowych czynności,
- trudności szkolnych związanych z uwagą, pisaniem czy liczeniem.
Integracja sensoryczna jest terapią długotrwałą, w której niezwykle ważnym aspektem jest regularność i systematyczność. Na gruncie szkolnym kierowana jest do osób, które mają wskazania do odbycia terapii integracji sensorycznej. Zajęcia mają charakter indywidualny.
Oprac. Katarzyna Pieczyńska