Integracja sensoryczna Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa nr 138 z Oddziałami Integracyjnymi im. Józefa Horsta

REWALIDACJA I ZAJĘCIA Z ELEMENTAMI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Szkoła posiada salę wyposażoną w profesjonalne przyrządy do zajęć integracji sensorycznej  (SI) - podwieszany sprzęt typu huśtawki, platformy, hamaki, równoważnie, maglownica, deskorolka, które służą do stymulacji przedsionkowej, oraz inne pomoce terapeutyczne. Dzięki takim narzędziom zajęcia są atrakcyjne dla uczniów i dają duże możliwości terapeutyczne. Celem integracji sensorycznej jest stymulowanie układu nerwowego, tak by w sposób właściwy rozpoznawał, segregował, interpretował bodźce a następnie na nie odpowiadał poprzez integrację z wcześniejszymi doświadczeniami. Zajęcia mają charakter aktywności ruchowych podczas których dziecko wykonuje zadania mające pobudzić odpowiednie reakcje mózgu na impulsy odbierane przez zmysły.

 

Integracja sensoryczna rozpoczyna się w okresie płodowym i trwa do około 7. roku życia. Jeśli w tym czasie nie nastąpi integracja zmysłów dziecko będzie narażone na liczne trudności w sferze emocjonalno - społecznej, uczenia się - co odciśnie swoje piętno na funkcjonowaniu dziecka w okresie szkolnym.

 

Zaburzenie przetwarzania sensorycznego (czyli brak integracji) może być przyczyną licznych dysfunkcji:

  • niezgrabności i niezaradności,
  • trudności społecznych,
  • lęków i nieśmiałości,
  • niskiego poczucia własnej wartości,
  • problemów z nawiązywaniem relacji,
  • nadpobudliwość lub spowolnienia,
  • obniżonego poziomu koordynacji ruchowej,
  • trudności w uczeniu się nowych czynności,
  • trudności szkolnych związanych z uwagą, pisaniem czy liczeniem.

 

Integracja sensoryczna jest terapią długotrwałą, w której niezwykle ważnym aspektem jest regularność i systematyczność. Na gruncie szkolnym kierowana jest do osób, które mają wskazania do odbycia terapii integracji sensorycznej. Zajęcia mają  charakter indywidualny.

 

Oprac. Katarzyna Pieczyńska